|
POETISCH ABSTRACT
08.06.06 • 23.07.06
vernissage: donderdag 8 juni om 19u
vier disciplines, één poëzie.
naast de design glaswerken van anna torfs (be+cz), bekend voor hun ontwapenende eenvoud en krachtig vormenspel, heeft zij speciaal voor deze tentoonstelling enkele unieke stukken gemaakt.
in de ruimte van de transparantie schrijft de franse jonge pierre salvan het oneindig minuscule eerder dan hij het schildert. de genuanceerde helderheid van het wit stelt hij tegenover gekleurde toetsen.
- anna torfs (cz-be): glas
- pierre salvan (fr): grafiek
- martine dere (be): poëzie
- tim oeyen & sanny winters (be): grafisch design
1. ANNA TORFS
na haar studies of interieur architectuur aan dee st lukas school voor architectuur in brussel, haalde anna torfs in praag in 1991 het postgraduaat in toneel design. meer gefascineerd door de rijkdom van tjechisch kunstvakmanschap dan door het lokaal hedendaagse teater en mode landschap, besliste ze een ander pad te volgen.
de tijd was er om een eigen collectie te lanceren: het werd een collectie glas: authentiek zonder toegevoegde dekoratie: oude boheemse technieken voor een tijdloos gamma.
meer info op: annatorfs.com
2. PIERRE SALVAN
from my graphic experience, I keep the minimalist approach, the need of a simple line, of an essential sign. I offer the interaction of transparency, matter, emptiness, light, hues, whiteness and colour.
a research on intimate moments,, born from flimsy physical or spiritual emotions, conscious or unconscious. the celebration of pleasure in genesis, and of sensual intensity expressed through a body in dancing motion.
3. TIM OEYEN & SANNY WINTERS:
design vlaanderen - de henry van de velde prijzen 2004
het grafisch ontwerpersduo tim oeyen (1971) en sanny winters (1975) wint de prijs voor jong talent.
zij krijgen de prijs vooral omwille van hun erg persoonlijke en uitgesproken stijl, met een typografisch karakter, hard kleurenpalet, vlakmatige elementen, een vleugje humor en positieve naïviteit. vooral de dadaïstische vormentaal, naoorlogse pamfletten en affiches en het werk van o.m. de amerikaanse grafisch ontwerper paul rand (1914-1969) en dick bruna (1927) spreken hen bijzonder aan. hun globale aanpak is één van opvallen, aantrekking, toegankelijkheid, kortom: directe communicatie, voor hen een must voor een goed grafisch vormgegeven product. met bestaande letters maken ze beelden. letterbeelden met een inhoud, die een duidelijke boodschap weergeven. de opdrachten komen aanvankelijk (1997-2000) uitsluitend uit de hoek van de culturele sector, zoals o.m. vzw. verschillig, galerie ’t eksternest (rumbeke), het vizo dienst vormgeving. hun werk voor weekend knack maakte hun selectieve keuze voor sommige opdrachten mogelijk. onlangs werden ze zelfs nog gevraagd om eerst weekend knack en nadien knack volledig te restylen.
meer info op: oeyenenwinters.be
4. MARTINE DERE
°1960 roeselare
opleiding als lerares
kan poëzie schrijven als er een dead-line is
uitgave poëziebundel "kristallen" 1994
poëzie voor meerdere thema-tentoonstellingen in galerij "villa 't eksternest", roeselare (1990-2002)
poëzie 'fata morgana' in galerij "kunststraat 3", roeselare
schrijft poëzie op verzoek van levkaori.org
met de steun van:
|
|
|
|
|